Preguntes i respostes freqüents de la Llei d'Accés a l'Advocacia

• ¿Quin és el règim jurídic de l'accés a l'Advocacia i a la Procura?

%u2022 Llei 34/2006, de 30 d'octubre, sobre l'accés a les professions d'Advocat i Procurador dels Tribunals modificada per la disposició final tercera del Reial decret-llei 5/2012, de 5 de març, de mediació en assumptes civils i mercantils en la seua Disposició final tercera

%u2022 Reial decret 775/2011, de 3 de juny, pel qual s'aprova el Reglament sobre l'accés a les professions d'Advocat i procurador.

• ¿Com afecta l'aplicació de la norma?
  1. Estudiants matriculats en la llicenciatura en Dret amb anterioritat al 31 d'octubre de 2006. (alumnes matriculats en el curs 2006-2007).

A aquests estudiants no els és exigible el títol d'advocat o procurador, però han de colegiarse en el termini de dos anys des que finalitzen la llicenciatura, com ejercientes o no ejercientes. Estan exempts sempre que finalitzen la llicenciatura, no en el cas que hagen finalitzat els seus estudis com a graduats per haver traslladat els seus estudis al nou pla del grau en Dret

En aquesta situació es troben també els estudiants del programa d'estudis simultanis de Dret i ADE (DADE) matriculats en el curs 2006-07.
  2. Estudiants matriculats en la Llicenciatura en Dret amb posterioritat al 31 d'octubre de 2006. Açò és, els matriculats en els cursos 2007/2008, 2008/2009 i 2009/2010.

%u2666 A aquests estudiants se'ls exigeix el títol professional d'advocat i procurador per a poder colegiarse, però per a açò només se'ls exigeix:

%u2013 El període de pràctiques previst en l'art. 6 de la llei d'accés (30 crèdits)

%u2013 i la realització de l'examen que acredita la capacitació professional.

%u2666 Se'ls eximeix del període formatiu de 60 crèdits.

%u2666 Aquest apartat necessita d'un desenvolupament reglamentari que determine tant l'homologació del període pràctic com que aclarisca les dates i contingut de l'examen.

3. No obstant açò, el grup parlamentari popular en el Congrés dels Diputats ha presentat una esmena al projecte de Llei de mediació en assumptes civils i mercantils que afig una disposició transitòria segona a la Llei d'accés a l'Advocacia, en virtut de la qual els qui concloguen els seus estudis en el curs 2011-2012, podrien acreditar els requisits exigits per a obtenir els títols d'advocat o procurador mitjançant un certificat de realització i aprofitament d'un període de pràctiques d'almenys 300 hores, expedit pel Col·legi Professional que ho organitze. En el cas d'aprovar-se aquesta modificació, als llicenciats que finalitzen els seus estudis en el curs 2011-2012 i realitzen l'esmentat període de pràctiques, se'ls eximiria de l'obligació de realitzar l'exámen que acredita la capacitació professional.

4. Estudiants matriculats en el Grau en Dret i el programa d'estudis simultani dels Graus en Dret i ADE

%u2666 No es modifica per a ells els requisits de la llei d'accés per a obtenir el títol d'advocat i procurador:

%u2666 Període formatiu de 60 crèdits

%u2666 Pràctiques 30 crèdits

%u2666 Examen de capacitació (el model d'examen pot consultar-se en la pàgina de Ministeri de justícia wwwmjusticia.es)

• ¿En què consisteix la prova d'avaluació?

Tota la informació es pot consultar en la pàgina web del Ministeri de Justícia:

• ¿Què va a fer la Universitat d'Alacant per a adaptar-se a aquest canvi?

%u2022 La Facultat de Dret juntament amb l'Il·lustre Col·legi d'Advocats d'Alacant ha dissenyat un Master en Advocacia, que ha obtingut ja la verificació de l'ANECA i està pendent de l'autorització per part de la Comunitat Autònoma. Es tracta d'un Master de 90 crèdits, que inclou els 60 crèdits del període formatiu, que no solament forma en els continguts propis de la professió d'advocat sinó que pot servir per a la preparació de la prova de capacitació. Així mateix, aquest Master contempla 30 crèdits de pràctiques organitzades i homologades pel Col·legi d'advocats d'Alacant. Aquest Master, s'oferirà a partir del curs acadèmic 2012/2013.

%u2022 A més, la Facultat de Dret d'Alacant i les Facultats de Dret de la Universitats Públiques valencianes juntament amb els Il·lustres Col·legis de Procuradors d'Alacant, Elx, Castelló i València estan pendents de la verificació per l'ANECA i d'autorització per la Comunitat autònoma d'un Master Interuniversitari de Procura, de 90 crèdits, que inclou els 60 crèdits del període formatiu, que no solament forma en els continguts propis de la professió de procurador sinó que pot servir per a la preparació de la prova de capacitació. Així mateix el Master contempla 30 crèdits de pràctiques organitzades pel col·legi de Procuradors d'Alacant. Aquest Master, una vegada acreditat i verificat, es pretén implantar en el curs 2012/2013.